Onderhoud rolschaatsen

Een goed paar rolschaatsen kost vaak een hoop geld. Het is belangrijk dat je er goed mee omgaat, zodat ze lang meegaan. Een rolschaats heeft in principe niet veel zorg en onderhoud nodig. Als je de onderstaande tips volgt, zul je merken dat je rolschaatsen niet onverwacht kapot gaan.


Onderbinden
Goed gebruik van je rolschaatsen scheelt al een hele hoop in het onderhoud. Dat begint al met het onderbinden. Maak voor het onderbinden je veters voldoende los, zodat je met ontspannen voet in de schoen gaat. Leg de tong recht en trek de veters van onder af strak aan. Doe dit bij voorkeur kruislings van binnen naar buiten. Laat de veters onder en bovenaan iets losser dan op de wreef. Zorg ook bij het uittrekken dat de veters voldoende los gemaakt zijn.

Schoonhouden
Houd je rolschaatsen schoon. Kijk na de training of je onderstel schoon is en verwijder eventueel vuil. Vooral door de assen en wielen wordt veel vuil van de vloer opgepakt. Je laarzen kan je schoonhouden door er tijdens de trainingen of wedstrijd hoezen overheen te doen. Zo zijn ze beschermd tegen vuil en wordt het leer niet beschadigd bij een val. Werk eventuele kale plekken op het leer op tijd bij met witsel, zo voorkom je dat de hele bovenste laag van het leer afslijt. Vooral de neuzen van je laarzen zijn hier erg gevoelig voor. Was je veters regelmatig. Ze blijven dan mooi wit en je hoeft niet steeds nieuwe te kopen. Ten slotte is het verstandig je rolschaatsen te vervoeren in een rolschaatstas of koffer. Zo blijven je schaatsen ook tijdens transport schoon en netjes.

Luchten
Laat je rolschaatsen na de training niet heel de week in een dichte tas zitten. Laat er ook geen sokken in zitten. Rits je tas na thuiskomst open of, nog beter, haal je rolschaatsen er uit, zodat ze kunnen luchten. Dit scheelt veel in de slijtage van je laarzen en voorkomt roesten van je onderstel en kogellagers.

Remdoppen


Remdoppen slijten vaak hard. Door je doppen op tijd een kwartslag te draaien, zorg je ervoor dat de dop gelijkmatiger slijt. Zo verleng je de levensduur. Doppen naar beneden draaien, nooit een kwartslag draaien, altijd dezelfde positie aanhouden. Kijk regelmatig hoever de slijtage van je dop is. Slijt je remdop te veel af, dan komt er ijzer doorheen en daarmee beschadig je de ondergrond waarop je schaatst! Vervang ze dus op tijd.
Er zijn verschillende soorten remdoppen: witte, blauwe en amber kleurige. Blauwe doppen zijn zachter en veren meer dan witte doppen. Amber kleurige hebben meer grip. Wij adviseren gebruik van witte bruine of cappuccino kleur doppen.
Bij het vervangen van de remdoppen moet je er voor zorgen dat deze goed ingedraaid worden. Let op wanneer de rolschaats met de wielen op de grond staat, moet de afstand onderkant dop tot de vloer ongeveer 1 á 1,5 cm zijn. een vinger dikte Let deze afstand is afhankelijk van de maat van je onderstel en de diameter van je wielen. Als je twijfelt, laat dan een ervaren persoon erna kijken. Het is belangrijk dat de dop niet recht wordt ingedraaid, maar schuin. Als de dop niet soepel draait moet de draad opgetapt worden, dat gebeurd met een speciale draadtap. Wanneer de dop niet vast blijft zitten, is waarschijnlijk het inbusboutje te kort, door deze te vervangen door een langere is het probleem vaak opgelost. Het gebeurt ook regelmatig dat er vuil in het schroefdraad en verstelgleuf zit, verwijder dit alvorens een nieuwe dop te monteren.

Wielen

Naast remdoppen zul je ook je wielen regelmatig moeten vernieuwen. De levensduur van je wielen kun je eventueel verlengen door ze kruislings te wisselen, maar meestal is de slijtage per wiel redelijk gelijk. ligt aan het niveau van de kinderen. Niet bij zweefpirouette
Er zijn veel soorten wielen verkrijgbaar. Vooral in hardheid zit veel verschil. Welke hardheid je nodig hebt is afhankelijk van de ondergrond waarop je schaatst. Wanneer een wiel niet goed draait ligt het meestal aan het tussenbusje. Zorg er voor dat je de juiste busjes bij de juiste wielen koopt. Om de wielen vast te zetten kunnen het beste zelfborgende moertjes gebruikt worden. Deze moertjes gaan bijna nooit vanzelf los, maar kijk ze toch regelmatig na.


Kogellagers


Kogellagers heb je nodig om je wielen rond de assen te laten draaien. Per wiel zitten er twee lagers op je rolschaats. De lagers worden gescheiden door een tussenbusje. Ook kogellagers zijn er in verschillende typen. Open is het beste, wel vaker schoonmaken, halfopen en dichte lagers. Wij adviseren om deze regelmatig schoon te maken, let op om de lagers uit je wielen te halen heb je een speciale lagertrekker nodig.

Het schoonmaken van de lagers

Je demonteert het wiel en je haalt de kogellagers uit het wiel met behulp van een lagertrekker. De kogellagertrekker van de vereniging is te huur bij de coördinator materiaal en onderhoud. Doe een druppeltje kogellager-olie (of naaimachine-olie) in de kogellager. Met een oude, zachte tandenborstel voorzichtig over de kogellager borstelen. Daarna de kogellagers in een bakje of glazen pot met lagercleaner of wasbenzine zetten. Schud even (dan wordt de wasbenzine helemaal bruin/zwart!) en laat ze nog even (een uurtje) in het benzinebadje liggen. Dit herhaal je tot de benzine schoon blijft. Sommige mensen laten de kogellagers een nacht in de wasbenzine staan. Daarna laat je de lagers goed drogen (een nacht). Tot slot een druppel teflon erin en ze lopen weer als een trein. Teflon is een smeermiddel en is vuilwerend. Het kan ook met kogellager- of naaimachine-olie, maar teveel olie trekt juist vuil aan, dus niet meer dan 1 druppeltje. Kapotte lagers moeten gewoon vervangen worden. Lagers die niet op tijd schoongemaakt worden, kunnen vastlopen en gaan eerder slijten. De kogellagers en het tussenbusje kunnen m.b.v. de kogellagertrekker weer in het wiel geplaatst worden.

Rubbers

Het is belangrijk de tussenrubbers op tijd te vervangen. Het is moeilijk te zeggen hoe lang rubbers meegaan, dit hangt af van het gebruik van de schaatsen. Slijtage is moeilijk te zien, het gaat vooral om de elasticiteit van de rubbers. Goede tussenrubbers zijn belangrijk voor het behoud van bruggen en onderstel. Voor het vervangen van de rubbers is het belangrijk dat je de stelschroef  helemaal omhoog draait tegen het onderstel aan voor je het inbusboutje los draait. Er zijn verschillende soorten rubbers, bijvoorbeeld rode en zwarte. De rode rubbers zijn voor kinderen tot 35 kilogram, de zwarte zijn vanaf 35 kilogram. dit is bij een atlas onderstel, niet bij roll-line. Daar zijn verschillende kleuren. Een meer gewichtsverschillen!!!!

Nylon cupje

Een heel belangrijk onderdeel is het nylon cupje. Dit moet regelmatig vervangen worden en in de praktijk wordt dit maar zelden gedaan. Dit is voor het behoud van het gehele onderstel. Vooral bij de gevorderde beoefenaars geeft dit heel vaak kapotte bruggen of zelfs kapotte onderstellen, omdat door te laat vervangen van dit cupje de plate  kapot gaat en de brug dan regelmatig uitschiet.

Onderstel en laarzen

Zoals hierboven al vermeld kun je door goed gebruik en onderhoud lang doen met een paar rolschaatsen. Mocht je toch een nieuw paar willen aanschaffen let dan op de volgende punten. Over het algemeen geldt bij rolschaatsen: hoe duurder, hoe beter de kwaliteit. Ga bij jezelf vooraf na welke kwaliteit voldoende is voor de intensiviteit waarmee je jouw rolschaatsen gebruikt. “Hoe vaak en hoe lang train ik en welke oefeningen en sprongen doe ik met mijn rolschaatsen?” Denk er ook over hoe lang ze mee moeten gaan, bijvoorbeeld als je nog niet uitgegroeid bent.
Bij de aanschaf van een nieuw onderstel of nieuwe laarzen moet je allereerst op de maat letten. De maatindelingen van zowel onderstel als laars verschillen per fabrikant. Zorg er dus voor dat je de juiste maat laars op het juiste maat onderstel zet. Bij het monteren van de laars op het onderstel moet je ook goed opletten, omdat de manier van monteren per onderstel verschilt. Wij adviseren om bij de winkel waar je nieuw materiaal koopt te vragen of zij de schaatsen voor je in elkaar willen zetten. Dit kan veel problemen voorkomen.
             
Fabrikanten
1 Risport:     www.risport.it
2 Atlas:        www.atlas-italia.it
3 Roll Line:   www.roll-line.com

Voor onderhoud kunt u terecht bij Rinus de opa van Gina

Dank Kerrols voor info onderhoud

Onderkant formulier

Inloggen